sâmbătă, 3 mai 2014

PRAJITURA ALBA CA ZAPADA

     Prajiturile Scufita Rosie, Ileana (Cosanzeana), sau Castel, ciocolata Pitic și daca imi storc amintirile, mai pica ceva dulce cu nume de poveste, toate astea mi-au indulcit copilaria. Drumul la cofetarie era ca o sarbatoare. Tinand-o pe bunica de mana, tzopaiam de fericire la gandul ca iar mergem in Palatul de turta dulce al Vrajitoarei, doldora de creme, blaturi insiropate, culori si arome apetisante. Sucul nu era cu coloranti sau indulcit artificial, era din fructe si se servea la chioscuri stradale, cu sifon, din automate la care era mereu coada, dar unde bunica nu-mi permitea prea des vizite, pe motiv ca paharele din sticla erau indoielnic curatzate. Ci-Co, Pepsi original, Bem-Bem, Lamaitza, Fru-Cola, Limonada clasica, toate erau cu reteta veche, fara potentiatori si doldora de E-uri. Aveau alte litere, vitaminele B, C si D si alte cateva colocatare din alfabet. Savarina, Dobosh, Diplomat, Profiterol, Cartof, Cabana, Amandina, Parfait, ... Doamne ce amintiri! Si cam din vremea aceea, prin bucatariile romancelor circulau tot felul de retete, una mai veche decat alta. 
      De acum 35 de ani, pastrata intr-un caiet vechi de retete, am o pagina stinghera, usor shifonata si patata pe ici, pe colo, semn ca era o reteta des preparata. 

       Am scris-o cand aveam doar 13 ani, dar o stiu face cu mult inainte, iar zilele trecute m-au napadit amintirile si iat-o.
prajitura ALBA CA ZAPADA

     O data, tot pe la 13 ani, am preparat-o pentru seara de Revelion. Eram invitata in casa unor cunostinte. Cand am terminat-o, am anuntat gazda sa n-o taie mai devreme de 12 ore. Nu m-a ascultat si n-a asteptat nici macar o ora, apoi m-a umilit razand de "dezastrul" meu. A doua zi m-a sunat si mi-a marturisit ca n-a mancat o prajitura mai buna. Deh, mai invata si oamenii mari de la cei mai mici.
     Savurand cate un romb din aceasta prajitura, inchid ochii si ma plimb de mana cu bunica. Ce amintiri...

INGREDIENTE ALUAT
- 2 oua intregi
- 6 linguri zahar
- 8 linguri apa
- 6 linguri ulei
- 1 lingurita cu varf de amoniac stins cu zeama de lamaie
- 1-2 pliculete de zahar vanilat
- coaja de lamaie
- sare
- faina cat cuprinde (cca. 500g)

PREPARARE ALUAT
Din ingredientele date se face un aluat nici moale, nici tare 
din care se intind patru foi subtiri 
cu dimensiunile de aprox. 31cm/ 28cm.
Se inteapa cu furculita din loc in loc, 
ca sa nu creasca la copt. 
Se coc pe dosul tavii, pe hartie de copt. 
Temperatura din cuptor trebuie sa fie moderata,
180 grade C si se coc pentru putin timp, ca sa ramana albe.

INGREDIENTE CREMA 1
- 1 litru de lapte gras de 3,5% grasime
- 6 linguri cu varf de faina
- 6 linguri zahar
- un praf de sare
- coaja de lamaie
- zeama de la 2-3 lamai (dupa gust)

PREPARARE CREMA 1
Se amesteca faina cu zaharul si sarea, 
se adauga cate putin lapte cald 
si se pune pe foc sa fiarba pana prinde consistenta. 
Se adauga coaja de lamaie si zeama de la 2-3 lamai, 
imediat dupa ce o luam de pe foc. 
Pentru ca mie imi place mai acrisoara,
 am pus mai multa zeama.
Se lasa la racit, 
amestecand din cand in cand ca sa nu prinda crusta.


INGREDIENTE CREMA 2
- 200g unt de 82% grasime. 
Untul trebuie sa fie neaparat gras, 
astfel se evita riscul sa se taie crema.
- 250g zahar farin
- extract de vanilie

PREPARAREA CREMA 2
Se freaca untul cu zahar bine de tot
 pana se face ca o frisca.
Cand crema 1 s-a racit, 
se adauga cate putin peste crema 2, 
amestecand energic. 
Va rezulta o crema pufoasa, 
aerata cu care ungem cele patru foi. 
Dupa asamblare, prajitura are nevoie
de cel putin 12 ore pana cand o putem taia.
Peste ultimul strat de crema 
se poate presara ciocolata alba, 
coaja de lamaie, menta. 
Mie mi-a placut tare mult combinatia cu menta, 
Merita sa incercati si voi.


POFTA BUNA !!!

4 comentarii:

Alexandrina spunea...

Minunata prajitura!!

Ciuperci Shiitake spunea...

Ce bine arata!

TeoBucatar spunea...

Imi place ca este echilibrata perfect, adica foaia si crema au aceeasi grosime! Delicioasa!

Adrian Sachelarie spunea...

Cunosc gustul acestei prajituri...este foarte gustoasa!